piątek, 15 maja 2009

Ciasto z rabarbarem

Wczoraj przechodziłam koło straganu pełnego przeróżnych warzyw i owoców. I nagle doznałam olśnienia! W tym całym zabieganiu i zajęta codziennością zupełnie nie zauważyłam, że to już! Wiosenne atrakcje są już w zasięgu ręki i trzeba korzystać, bo niektóre z nich trwają naprawdę krótko.
Pamiętam jak na działce hodowałam z mamą rabarbar. Cały rok tam rósł w kącie ogrodu ale tylko wiosną był naprawdę pyszny - zanim zakwitł a łodygi nie były jeszcze łykowate i włókniste. Robiłyśmy kompot - słodziłam go bez pamięci. Był kwaskowy i cudownie gasił pragnienie. Wiosna nie mogła się też obyć bez ciasta z rabarbarem. W skupieniu obierałam ze skórki łodygi i kroiłam na kawałki. Tamtego przepisu już nie pamiętam ale to ciasto, które dzisiaj upiekłam, przypomina mi smak i atmosferę rabarbarowej wiosny sprzed lat.

Ciasto:
  • 4 jajka
  • 125 g cukru pudru
  • 1 cukier waniliowy
  • 150 g masła
  • 200 g mąki
  • 1 i 1/3 łyżeczki proszku do pieczenia
  • szczypta soli
  • 300 g rabarbaru
  • cukier puder i cynamon do posypania ciasta

Białka ubijamy na pianę i pomału dodajemy cukier puder, a następnie po jednym żółtku.
W tym samym czasie myjemy rabarbar, obieramy ze skórki i kroimy na kawałki.

Do kogla-mogla wsypujemy cukier waniliowy, mąkę, proszek do pieczenia, sól i masło (rozpuszczone wcześniej i ostudzone). Wszystkie składniki szybko mieszamy i wylewamy do przygotowanej brytfanki (wysmarowanej olejem i wysypanej mąką). Na wierzch ciasta wysypujemy kawałki rabarbaru (równomiernie na całym cieście).

Brytfankę od razu wstawiamy do średnio nagrzanego piekarnika (ok. 160 st. C) i zwiększamy temperaturę do ok. 190 st. C. Pieczemy, aż ciasto zrobi się rumiane - ok. 60 min.
Po wyjęciu posypujemy cukrem pudrem i cynamonem. Proponuję poczekać aby ostygło przed krojeniem.

Inne warianty:
- można zamiast rabarbaru użyć np. kwaśnych jabłek lub wiśni,
- dla osób, które nie mogą spożywać pokarmów mlecznych (masło!) nie ma żadnych przeszkód aby zastąpić masło margaryną.

Smacznego!

2 komentarze:

  1. Cudownie się to ciasto prezentuje :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Ciasta z rabarbarem mogłabym jeść garściami ;) Twoje wygląda bardzo smacznie!

    OdpowiedzUsuń