niedziela, 14 czerwca 2009

Chlebek pszenny z cebulą

Dotąd starałam się piec tak aby dzieci jadły z nami. Pełne skupienia mlaskanie i "mamo mogę jeszcze" daje miłe uczucie komfortu ale ... oznacza rezygnację z części bardziej wyrazistych smaków. Tym razem postanowiłam upiec chlebek, który sprawi przyjemność dorosłym. Oznacza to zrobienie czegoś "trującego" (tak mówią moje pociechy) - czegoś z cebulą!
Zapraszam na aromatyczny, a zarazem delikatny i fantastycznie miękki chlebek pszenny z cebulą.


Ciasto:
  • 420 g mąki pszennej
  • 80 g mąki pszennej razowej
  • 165 ml wody
  • 150 mln mleka
  • 28 g świeżych drożdży
  • 1 i 1/2 łyżeczki soli
  • 1 łyżeczka cukru
  • 150 g cebuli

Wodę i mleko lekko podgrzewamy. Dodajemy cukier, drożdże i 1 łyżeczkę mąki i odstawiamy do wyrośnięcia na ok. 20 min.
Cebulę kroimy na drobne kawałki i podsmażamy na złoty kolor.
Wszystkie składniki łączymy i wyrabiamy ciasto, aż będzie odchodzić od brzegów miski.


Zostawiamy do wyrośnięcia na ok. 40-60 min.

Ponownie wyrabiamy i formujemy bochenek. Układamy na łopatce lub na blaszce na papierze do pieczenia (ja piekłam na kamieniu więc najpierw chlebek wyrastał na łopatce a potem powędrował na kamień do pieca).


Przykrywamy ściereczka i zostawiamy do wyrośnięcia. Jak chlebek podwoi objętość to smarujemy wierzch mlekiem i nacinamy.


Wkładamy do piekarnika nagrzanego do 220 st. C i pieczemy ok. 10 min. Następnie zmniejszamy temperaturę do 180 st. C i pieczemy jeszcze ok. 20 min.


Przepis powstał na bazie jednej z receptur ze strony www.marions-kochbuch.de. Został poddany modyfikacjom tak, że to właściwie już inny przepis (ale chyba nie wypadałoby nie przytoczyć źródła inspiracji).

Zapraszam :)

5 komentarzy:

  1. ale piekny :) i w srodku i na zewnatrz:)

    OdpowiedzUsuń
  2. jakie piekne naciecia na chlebie:) Sliczny

    OdpowiedzUsuń
  3. Dziękuję za miłe słowa :) Przyznam, że chyba pierwszy raz chlebek wyszedł mi taki okrąglutki i tak ładnie wyrósł :) nie kleił się i w ogóle nic złego się z nim nie działo!

    OdpowiedzUsuń
  4. Właśnie wyjęłam ten chleb z piekarnika :) Jest przepyszny, delikatny z chrupiącą skórką! Polecam!

    OdpowiedzUsuń