niedziela, 8 listopada 2009

Rolada z jabłkami

Mały, lekki deser. W sam raz dla miłośników słodkości bez-mlecznych i tych, którzy wolą smaki niezbyt słodkie. Rzecz jasna bez słodyczy obejść się całkiem nie można ale, w zależności od upodobania, można dodać mniej lub więcej cukru. Można też wybrać jabłka winne i niezbyt słodkie (takich właśnie użyłam ja) lub przeciwnie słodkich i soczystych. Do tego deser nie jest zbyt skomplikowany w przygotowaniu.
Zapraszam więc na roladę biszkoptową z jabłkami!


Składniki - ciasto:
  • 4 jajka (żółtka oddzielnie od białek)
  • 2/3 szklanki cukru pudru
  • 2/3 szklanki mąki pszennej
  • 1 łyżeczka proszku do pieczenia
  • szczypta soli
Składniki - nadzienie:
  • 1 kg jabłek (u mnie była szara reneta - jabłko o winnym i kwaskowym smaku)
  • 1/2 szklanki wody
  • 1 łyżeczka (kopiasta) żelatyny + 2 łyżki zimnej wody do namoczenia
  • 1 cukier waniliowy (16g)
  • 1/2 łyżeczki cynamonu
  • 4 małe goździki
  • opcjonalnie - dodatkowy cukier (jeżeli dla kogoś jabłka będą za mało słodkie)
Jabłka kroimy w drobną kostkę,

dodajemy wodę, cynamon, goździki i cukier waniliowy. W miseczce namaczamy żelatynę w wodzie. Jabłka dusimy w garnuszku ok. 5-10 minut. Dodajemy rozpuszczoną w kąpieli wodnej (wcześniej namoczoną) żelatynę i dusimy jeszcze chwilę, tak aby część kostek jabłek nie rozpadła się całkowicie. Odstawiamy do wystygnięcia (wystarczy, że będzie letnie, nie musi być całkiem zimne).

Białka ubijamy na sztywną pianę i pomału, ciągle ubijając, dodajemy cukier puder. Do ubitych z cukrem białek dodajemy po jednym żółtku. Mąkę, proszek i sól mieszamy i wsypujemy do masy jajecznej. Szybko łączymy na gładką masę i wylewamy na wyłożoną papierem do pieczenia blachę (można dodatkowo papier posmarować olejem/masłem i posypać mąką).
Rozsmarowujemy ciasto na jednolitej grubości placek.


Pieczemy 25-30 minut w nagrzanym do 180 st. C piekarniku (wstawiamy do gorącego). Upieczone ciasto wyjmujemy z piekarnika,


posypujemy obficie cukrem pudrem, przykrywamy czystą ściereczkę i zdecydowanym ruchem (ale tez ostrożnie, ja "naciągnęłam" ściereczkę na całą powierzchnię ciasta) przekładamy ciasto na ściereczkę (do góry nogami). Delikatnie zdejmujemy papier do pieczenia i smarujemy ciasto masą jabłkową (ja w trakcie smarowania usunęłam goździki). Jeden z brzegów zostawiamy wolny od masy.

Zwijamy cisto za pomocą ściereczki w rulon, uważając aby nie był zbyt ścisły i ciasto nie popękało.

Zwinięte ciasto zawijamy w ściereczkę i wkładamy do lodówki na 3-4 godziny. Dzięki temu ciasto dobrze się uformuje, masa jabłkowa nieco stężeje, a samo ciasto biszkoptowe stanie się soczyste.

Po wyjęciu obsypujemy obficie cukrem pudrem (można też np. polukrować). Kroimy na plasterki i podajemy.

Smacznego!

9 komentarzy:

  1. bardzo lubię wszelkiego rodzaje rolady (zreszta dzisiaj u mnie też roladowo), z jabłkami kiedyś robiłam, fajnie, że przypomniałaś mi o tym :) Pozdrawiam cieplutko

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzoapetycznie wygląda Twoja rolada , ja najbardziej właśnie lubie nadzienie jabłkowe. :)

    OdpowiedzUsuń
  3. pięknie wygląda ta rolada jak bym mogła to bym już ja zjadła. pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  4. alez pieknie ci ta rolada wyszla!!!!
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Polinqua, Ewa-r, Kropuś i Gosia - dziękuję za odwiedziny. Obejrzałam sobie Wasze dzieła - mmm... pyszniutko :)

    OdpowiedzUsuń
  6. skorzystam dziś z twojego przepisu

    OdpowiedzUsuń
  7. Dziękuję bardzo za wspaniały przepis!!! Wyszła przepyszna rolada :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Mam 11 lat. Nazywam się Ola i właśnie idę robić roladę.

    OdpowiedzUsuń
  9. Olu, mam nadzieję, że Twoja rolada wyszła przepysznie i wyglądała pięknie. Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń