czwartek, 18 listopada 2010

Sernik mocno czekoladowy

Ogarnęła mnie czekoladowa gorączka. Może to zasługa jesiennej, chodnej i wilgotnej pogody za oknem! Podobno dzięki czekoladzie możemy zapewnić sobie tak pożądaną dawkę endorfin - hormonu szczęścia. I z pewnością coś w tym jest, bo nawet nieduża kosteczka czekolady daje miłe uczucie błogości i pozwala przetrwać wiele przeciwności.
W zasadzie mogłam poprzestać na jednej czy dwóch kosteczkach czekolady, ale postanowiłam się trochę pomęczyć i stworzyć jakieś pyszniutkie dzieło - czekoladowe oczywiście.
Zapraszam więc na sernik, taki baaaardzo czekoladowy. Jest wyjątkowo kremowy i delikatny, ale jednocześnie niezwykle sycący.


Składniki - spód:
  • 1 szklanka mąki
  • 1/2 szklanki cukru
  • 100 g masła
  • 2 łyżki kakao
  • 2 żółtka
  • 1 płaska łyżka gęstej śmietany
  • szczypta soli
Składniki - masa serowa:
  • 1 kg białego sera (ja użyłam serka śmietankowego naturalnego Piątnicy)
  • 1 szklanka cukru (najlepiej drobnego)
  • 1 łyżka kaka (kopiasta)
  • 4 jajka (żółtka oddzielnie od białek)
  • 100 g miękkiego masła
  • 1 cukier waniliowy (32 g)
  • 1 budyń czekoladowy
  • 2 tabliczki gorzkiej czekolady (czyli 200 g, im większy udział kaka tym lepiej, moja miała 66%)
  • ew. 20 ml koniaku lub rumu (ja robiłam wersję dla dzieci więc zrezygnowałam, ale polecam)
Dodatki:
  • 1 puszka gotowego kajmaku kakaowego
  • dowolne dekoracje

Wszystkie składniki spodu zagniatamy na jednolite zwarte ciasto i wkładamy na 1-2 godziny do lodówki. Z ciasta wałkujemy okrągły placek i przykrywamy nim dno tortownicy, tak aby zawinąć brzeg na 1-1,5 cm. Moja tortownica miała na dnie papier do pieczenia i 24 cm średnicy.

Zapiekamy spód ok. 20 min. w temperaturze ok. 190 st. C. Wyjmujemy z piekarnika i studzimy piekarnik do 160 st. C (do pieczenia sernika).

Przygotowujemy masę serową. Żółtka, masło, cukier i cukier waniliowy ucieramy na gładką masę. Czekoladę rozpuszczamy w kąpieli wodnej i dodajemy do utartych jajek. Do tak wymieszanej masy dodajemy ser i kakao i dokładnie mieszamy do uzyskania jednolitej masy. Dodajemy budyń i ponownie dokładnie mieszamy.
Białka ubijamy na sztywną pianę w oddzielnym naczyniu i dodajemy ją do masy serowej. Całość dokładnie mieszamy i wylewamy masę serową do tortownicy (najlepiej jak brzegi tortownicy są wysmarowane tłuszczem i wysypane np. tartą bułką).

Sernik pieczemy w nagrzanym do 160 st. C piekarniku ok. 60-70 minut. Po tym czasie piekarnik wyłączamy i delikatnie uchylamy drzwiczki. Sernik zostawiamy do wystudzenia w piekarniku (ja wkładam między drzwiczki i ściankę trzonek od drewnianej łyżki i zostawiam np. na noc).

Wystudzony sernik jest w zasadzie gotowy do podania. Dla łasuchów jednak polecam wysmarowanie go dookoła np. kakaową masa kajmakową. Sernik wygląda wtedy jeszcze bardziej smakowicie. Poza tym gdyby nam np. pękł wierzch w trakcie stygnięcia, to po posmarowaniu, nie będzie tego widać.


Można też udekorować sernik dowolnymi dodatkami w zależności od okazji. U mnie serniczek jest pomalowany lukrem, takim jakiego się używa do dekorowania pierniczków.


Zapraszam wszystkich na kawałeczek czekoladowego serniczka :)

PS.
Serniczek jest bardzo czekoladowy, dość słodki i sycący. Proponuję wezwać "na pomoc" przyjaciół, aby z sukcesem sprostać wyzwaniu i pokonać taka dawkę czekolady !
Sernik doskonale nadaje się też na świąteczne ciasto!

Smacznego!

10 komentarzy:

  1. cudny i na pewno pyszny!!!:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Pyszny sernik! Z czekoladą jest dla mnie.I Znajomi nie muszą przychodzić ,na pomoc',choć w dobrym towarzystwie wszystko lepiej smakuje.Pięknie Ci wyrósł.

    OdpowiedzUsuń
  3. Piekłam już dwa czekoladowe. I ten z alkoholem (domowym Bailey'em okazał się o wiele lepszy!
    Ładna dekoracja!

    OdpowiedzUsuń
  4. Alez pieknie czekoladowy! Bez watpienia smakuje niesamowicie.

    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  5. och ser i czekolada, to musi być pyszne :)

    OdpowiedzUsuń
  6. chyba potrzebuję takiej czekoladowej dawki endorfin.

    OdpowiedzUsuń
  7. cudowny:) czekoladowy to w sam raz dla mnie:)

    OdpowiedzUsuń
  8. Ależ piękny! Zdecydowanie dla mnie:)
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń