sobota, 25 kwietnia 2009

Cynamonowe ciasteczka

Kiedy mama robiła ciasteczka zawsze przybiegałam i prosiłam aby pozwoliła mi się przyłączyć. Nigdy nie odmawiała, chociaż wszystko trwało o wiele dłużej i sprzątania też było jakby duuuuużo więcej. Zakładała mi fartuszek, podwijała rękawy i oddzielała kawałek ciasta do wyrobienia. Przyznaję, że jak daleko sięgam pamięcią zawsze moje ciasto prędzej czy później lądowało na podłodze. Zawsze też musiałam gdzieś z nim pobiec po coś, i tam w tym gdzieś często mój kawałek ciasta znowu lądował na podłodze.
Koniec końców moje ciasto zawsze było odrobinę ciemniejsze od tego mojej mamy, co budziło nieustająco moje zdziwienie. Po upieczeniu ciasteczka mojej mamy były złociste, a moje .... Zastanawiałam się jak to możliwe żeby z tego samego ciasta ciastka były różne. Byłam wtedy przekonana, że mama na pewno musi używać jakiejś ciasteczkowej magii.
Po upieczeniu z bijącym sercem nakładałam na talerz ciasteczka mamy i moje i zanosiłam tacie do spróbowania. Zawsze z tym dreszczykiem niepewności co powie i które ciastka spróbuje najpierw i czy moje będą mu smakować ? Wstrzymywałam oddech wpatrując się w jego rękę sięgającą po ciastko i ... Przyznam, że nigdy mnie nie zawiódł i zawsze ale to zawsze najpierw sięgał po bure ciasteczko mówiąc, że akurat to jest jakieś takie najbardziej apetyczne. Zjadał je ze smakiem i mówił, że lepszego jeszcze nigdy nie jadł.
Nie wiem czy ciasteczka mu rzeczywiście smakowały ale ja czułam się wspaniale.

Dzisiaj chciałabym zaproponować jedno z takich ciasteczek, tych złocistych magicznych z cynamonem. Wycięłam je w serduszka ale mogą być dowolnego kształtu. Nadają się doskonale do popołudniowej kawy czy herbaty.
Zapraszam do skosztowania :)

Ciasto:
  • 350 g mąki
  • 200 g masła (wyjętego z lodówki)
  • 110 g serka mascarpone
  • 100 g drobnego cukru
  • 3 jajka (1 całe i 2 żółtka)
  • 1 cukier waniliowy
  • 1 łyżeczka mielonego cynamonu
  • 1 łyżeczka proszku do pieczenia
  • szczypta soli
do posypania:
  • gruby cukier
polewa:
  • 50 g gorzkiej czekolady
  • 3 łyżki wody
  • 2 łyżeczki cukru pudru
Na stolnice wysypujemy mąkę, cukier, cukier waniliowy, cynamon, proszek do pieczenia i sól. Mieszamy składniki i w środku robimy dołek, do którego wbijamy jajka i wkładamy serek. Masło kroimy na małe kawałki i dodajemy do pozostałych składników. Nożem siekamy wszystkie składniki. Wyrabiamy ciasto krótko tak aby powstała jednolita masa ale masło nie zdążyło się rozpuścić.
Wałkujemy ciasto na cienkie placki - nie grubsze niż 2 mm. Wykrawamy ciasteczka i układamy na papierze do pieczenia. Ciastka z cukrem posypujemy gruboziarnistym cukrem przed włożeniem do piekarnika.

Jeżeli wolimy ciastka z polewą to ją będziemy nakładać po upieczeniu. Pieczemy w piekarniku nagrzanym do 180 st. C. Czas pieczenia to ok. 15-20 min. Trzeba pamiętać, że zależy od tego jak cienko rozwałkowaliśmy ciasto. Najlepiej zaglądać i wyjąc jak ciasteczka upieką się na złoty kolor.

Wyjęte ciastka możemy "pomazać" polewą. W tym celu w małym garnuszku zagotowujemy wodę. Wsypujemy cukier i czekoladę i mieszamy na jednolita masę. Gorącą masą czekoladowa dekorujemy ciasteczka.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz